De lat leggen we hoog!

Ons onderwijs

De achtentwintig Floriander-scholen verzorgen het onderwijs aan kinderen in de gemeenten Dongen, Geertruidenberg, Loon op Zand en Waalwijk.

Floriander-scholen kenmerken zich door:

  • een sterke focus op de basisvaardigheden;
  • het stimuleren van leerplezier;
  • het hebben van hoge verwachtingen.

Kwaliteitsbeleid hoog op de agenda

Floriander is een ontwikkelingsgerichte, lerende organisatie, die systematisch en cyclisch werkt aan het realiseren en behouden van een hoge onderwijskwaliteit.

De kwaliteit van ons onderwijs is in onze ogen veel meer dan een optelsom van procedures, systemen en metingen. Het is de motor voor onderwijsontwikkeling en de basis voor professionele samenwerking. Het leveren van kwaliteit is een persoonlijke houding van waaruit je samen probeert het elke dag weer beter te doen. Een houding die maakt dat je successen kunt vieren en ook durft te leren van de keren dat het niet lukt. Een houding die ervoor zorgt dat je elke dag weer recht in de spiegel kunt kijken. Omdat je je daarmee op een open, samenwerkingsgerichte en integere manier inzet voor de ontwikkeling van onderwijs en de ontwikkeling van leerlingen.

Elke school een eigen profiel

Elke Floriander-school heeft een eigen profiel. De manier waarop scholen inhoud geven aan het onderwijs mag verschillen. Dit noemen wij binnen Floriander: Eigenheid binnen eenheid! Sommige scholen liggen te midden van andere basisscholen in woonwijken van grotere plaatsen, terwijl andere scholen de enige zijn in het dorp. Een goede samenwerking tussen school, ouders en samenwerkende partners is belangrijk. Elke school zoekt optimale aansluiting bij de gemeente en wijk waarvan het deel uit maakt.

Op de websites van de scholen en in de schoolgidsen vindt u meer informatie over het profiel van de Floriander-scholen.

Opvoedkundige taak

Naast de lesgevende taak hebben scholen ook een opvoedkundige taak. Dit bestaat uit het aanbieden en bespreken van vaardigheden en kennis, waarmee zij:

  • zich sociaal ontwikkelen;
  • hun talenten, valkuilen en voorkeuren leren kennen;
  • een onderdeel zijn van de maatschappij.

Denk hierbij aan vaardigheden zoals het verwoorden van je mening, het luisteren naar anderen, het omgaan met verschillen tussen mensen en een mening vormen over politiek, duurzaamheid, klimaat, et cetera.

Op de basisschool leren en praten we ook over onderwerpen zoals relaties en seksualiteit. Deze onderwerpen zijn namelijk onderdeel van de kerndoelen van het basisonderwijs.