Floreren door talentontwikkeling

Denkers en Doeners

Op de scholen van Floriander is de leerlingenpopulatie divers. Kinderen ontwikkelen zich niet allemaal op dezelfde manier en in hetzelfde tempo. Floriander heeft als doel het onderwijs hierop zo goed mogelijk af te stemmen. Dat doen we waar mogelijk binnen de eigen scholen, omdat we van mening zijn dat het goed is voor alle kinderen om op te groeien in een omgeving die een afspiegeling is van de maatschappij. Soms is daar aanvullend of tijdelijk iets extra’s voor nodig. Dit gaat altijd in afstemming tussen de onderwijsprofessional in de groep, de intern begeleider en de ouder.

We kennen het volgende schooloverstijgende aanbod:

‘Talenten ontdekken en ontwikkelen bij Let’s play’

Een interessant programma voor denkers en doeners! Om dit aanbod te realiseren, werken we samen met OMO Scholengemeenschap de Overlaat. Een inspirerende en prikkelende plek waar leerlingen zich keer op keer kunnen verwonderen. Samen gaan we voor het ultieme succes: leerlingen de kans geven bekende en onbekende talenten bij zichzelf en elkaar te ontdekken en te ontwikkelen binnen 7 thema’s:

1. Logistiek;
2. Robotica;
3. Natuur science;
4. Programmeren;
5. Produceren;
6. Marktplein;
7. Design.

Klik letsplaydelangstraat om een beeld te krijgen van de diverse opdrachten.

Daarnaast kunnen leerlingen uit groep 7 en 8 van de scholen van Floriander een dagdeel per week structureel les volgen in de Let’s Play klas op De Overlaat, waarbij in het programma de taal- en rekendoelen verwerkt zijn. Op deze manier bieden we een interessant programma voor denkers en doeners, laten we leerlingen hun talenten ontdekken, leren we leerlingen het belang van het aanleren van basisvaardigheden.

‘Breinrijk’

Voor leerlingen die meer verdieping en verrijking nodig hebben dan op de school zelf geboden kan worden, biedt ‘Breinrijk’ vanaf groep 4 een specifiek aanbod. In Breinrijk komen leerlingen van verschillende scholen van Floriander een dag(deel) bij elkaar om samen van en met elkaar te leren. In het aangeboden programma is vooral aandacht voor: 

  • Leren leren (b.v. doorzetten, plannen en studievaardigheden);
  • Leren denken (b.v. creatief, kritisch en analytisch denken, reflecteren op sterke en zwakke kanten);
  • Leren leven (b.v. samenwerken en presenteren, zelfvertrouwen hebben).

In overleg met de intern begeleider van de school en de onderwijsprofessionals van Breinrijk wordt besloten of het aanbod van Breinrijk passend is bij het kind.